Modet har alltid avspeglat den tid man lever i och politiken har haft en stor betydelse för modets växlingar sedan en lång tid tillbaka. Även religionen har satt sin ordentliga prägel på klädedräkten för båda könen men oftast utmärker sig det kvinnliga modet mer.
Hur politiker klär sig
Inom politiken spelar kläderna en viktig roll när det gäller att få fram budskap och vinna folks förtroende. Många politiker har även stylister som har speciell erfarenhet att klä sina klienter så att deras åsikter avspeglas i klädedräkten. Vissa politiker vill även införa klädkod i riksdagen medan partier med motsatta värderingar kan vägra bära kavaj och slips, för att undvika att associeras med en viss samhällsklass och andra väljer att klä sig i ekologiska tyger och rättvisemärkt för att visa att man vill bevara miljön.
Dock är de flesta nog överens om att politiker bör klä sig sobert och korrekt för att inte avleda uppmärksamheten från det de säger men det är dock ganska intressant att se på de olika partierna och deras ledare hur de klär sig.
Kläder och religion
Mode och tron på en högre makt är två saker som ofta går hand i hand. Även om samhällen har regler om hur män och kvinnor bör klä sig, brukar dock trender och kreativitet visa sig genom modeskapare även i plagg som slöja eller huvudduk.
Färgsymboliken
Även färger har stor inverkan på psykologin och vissa färger säger olika saker i diverse länder, vilket är viktigt att komma ihåg om man reser utomlands och ska göra affärer eller övertyga ett annat folkslag om något. I västvärlden står t.ex. grönt för lugn, trygghet och harmoni och rött för passion, makt och tillväxt. Men det kan vara olika i andra länder. I Sverige står blått för konservatism, medan det i USA symboliserar demokraterna. Rött i Sverige är socialismens färg och i Amerika förknippas den med republikanerna.
Det gäller därför att vara på det klara med vilka färger som är förknippade med vad och vilka kläder som ger en positiv association när man ger ut ett politiskt budskap eller ska uppfinna en reklamskylt till ett företag somriktar sig till en viss målgrupp.
Med kläder visar man vem man är
Vad man än arbetar med och vem man än röstar på i politiska val, är de flesta överens om att kläder handlar inte bara om att skyla sig eller skydda sig mot väder, utan även om att visa vad man står för och vem man är.
Kläder säger faktiskt mer än tusen ord och i många fall kan människor även bli missförstådda eller tagna för att vara både äldre eller yngre beroende på vad de har på sig. Det kan vara viktigt att tänka på när man befinner sig på jobbintervju eller i sammanhang där man vill göra intryck. Kläder utgör en stor psykologisk effekt och man har lätt att bli placerad i fack, enbart efter hur man klär sig.